Czy powietrze uchodzące z opony to norma?

Na pewno spotkaliście się ze zjawiskiem, że mimo napompowania opony do zalecanej ilości i dbania o jej stan, po nieokreślonym czasie ilość powietrza proporcjonalnie się zmniejsza. Spokojnie, jest to całkiem naturalne zjawisko.

Co powoduje utratę powietrza w oponie?

Niezależnie od rodzaju opony oraz jej stanu, nie będzie ona całkowicie szczelna, co wiąże się z regularna utratą jakiegoś % napowietrzenia. Specjaliści szacują, że utrata 0.1 bara na miesiąc jest naturalne. Niekiedy mogą być to większej ilości. Ucieczkę powietrza z opon możemy dopatrywać się w kilku miejscach:

  • – Zawory
  • – Stan opony
  • – Stan felgi
  • – Temperatura

Zaworki takie złe?

Na pierwszy rzut oka pójdą zaworki, z którymi najczęściej mamy bezpośrednią styczność. Zaworki są dosyć wrażliwą częścią opony, która może ulec szybkiemu uszkodzeniu. Nawet minimalnie naruszony zaworek może przyczynić się do szybszej ucieczki powietrza. Zaleca się, aby regularnie wymieniać zaworki na nowe. Specjaliści szacują, że takie wymiany powinny być maksymalnie wykonywane raz na 2 lata.

Stan opony i felgi

Do znacznej utraty powietrza z opony zdecydowanie przyczynia się stan felgi oraz opony. Zardzewiałe felgi (lub gorzej) mogą mieć bezpośredni wpływ na szybszą utratę powietrza. Gorzej w przypadku opony, której stan ogumienia ma szczególne znaczenie. Zużyta guma będzie przepuszczała znacznie większą ilość powietrza niż nowa. Warto nadmienić, że stare ogumienia może posiadać liczne uszkodzenia lub ledwo zauważalne podziurawienia, przez które powietrza będzie stopniowo szybciej uciekało niż naturalnie.

Temperatura, ale jak?

Kwestia temperatury jest bardziej skomplikowana niż poprzednie czynniki. Ciepło wpływa na podwyższenie ciśnienia w oponie, natomiast chłód je stosunkowo zmniejsza. Sytuacja jest o tyle poważniejsza, że temperatura może wręcz błyskawicznie zmniejszać ilość powietrza w oponie. Specjaliści szacują, że utrata może sięgać nawet do 0.5. bara tygodniowo!

Co robić?

Nie musicie zapalać czerwonej lampki w przypadku stopniowej utraty powietrza w dłuższej perspektywie czasowej np. 0.1 bara na miesiąc. Jest to całkiem naturalne zjawisko. Gorzej w przypadku, kiedy powietrze będzie uciekało w znacznie większej ilości oraz szybciej. Zalecamy wtedy błyskawiczne skonsultowanie się z wulkanizatorem, który dokładnie sprawdzi Waszą oponę i stwierdzi, który czynnik może być wadliwy.