Przełomowy katalizator dla silników Diesel

Przyszłość silników wysokoprężnych stoi pod wielkim znakiem zapytania. Powodem są podzielona zdania wśród ekspertów ze względu na ekologiczne wartości. Bez dwóch zdań konieczne są unowocześnienia pod tym kątem, jeśli silniki mają mieć przed sobą przyszłość. Wszystko może się zmienić dzięki polskim i chińskim naukowcom.

Ratunek dla silników Diesela?

Wszystko może się zmienić za sprawą polskich naukowców z Uniwersytetu Jagielońskiego współpracujący z chińskimi partnerami. Połączone siły naukowców chcą opracować efektywny katalizator strukturalny, którego zadaniem będzie redukcja tlenków azotu oraz eliminowanie cząsteczek sadzy ze spalin tworzonych przez silniki wysokoprężne. Jeżeli badania zakończą się sukcesem, dotychczasowe układy DPF oraz SCR zostałyby zastąpione polsko-chińskim katalizatorem.

Jak będzie wyglądał katalizator?

Zapowiedziany katalizator będzie zbudowany z modelu selektywnej katalitycznej redukcji tlenków azotu oraz katalitycznego filtra cząsteczek stałych poprzez osadzenie na monolicie kordierytowym. Opracowanie tej technologii jednak może przeciągnąć się w czasie. Jak poinformował profesor Sojka, badania będą wymagały wielu testów pod kątem syntezy materiałów katalitycznych oraz aktywności w skali laboratoryjnej i pilotowej. Aby zapewnić sukces procesu tworzenia katalizatora, polscy naukowcy musieli podjąć współpracę z chińską uczelnią Shenyang Normal University. Za ostateczną produkcję katalizatora będą odpowiedzialni Chińscy partnerzy.