Co to jest silnik wysokoprężny?

Coraz częściej wymienia się silniki wysokoprężne, lepiej znane jako Diesel. Czym one tak właściwie są? Silniki tego typu charakteryzują się samoczynnym zapłonem, które zachodzi bez konieczności zewnętrznych źródeł energii. Kluczową rolę odgrywa tu cylinder oraz powietrze, które dostarczane jest do niego, a w momencie osiągnięcia przez tłoku GMP (tzw. „górne martwe położenie” tłoka), następuje wtrysk paliwa, które po przekroczeniu odpowiedniej temperatury, spala się.

Jak działają Silniki Wysokoprężne?

Funkcjonowanie silników Diesel składa się na 4 podstawowe procesy:

  • – Ssanie – Tak jak wspomnieliśmy na samym początku, proces rozpoczyna się w cylindrze. To właśnie w tym miejscu zasysane jest czyste powietrze z otoczenia. Wywołane jest to ruchem tłoka, który wytwarza odpowiednie podciśnienie. Proces zasysania powietrza kończy się zamknięciem zaworu ssącego lub przesłonięciem kanału dolotowego. Zależnie od rodzaju silnika.
  • – Sprężanie – Kolejny etapem jest sprężenie zassanego powietrza. Następuje to poprzez ruch tłoka w stronę głowicy. Podczas tego etapu wzrasta temperatura powietrza, która odgrywa kluczową rolę w następnym kroku.
  • – Ekspansja – Osiągnięcie odpowiedniej temperatury wywołuje zapłon wtryśniętego paliwa do przestrzeni nad tłokiem. Proces jest jednak bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Wysokie podcienienie wywołuje rozpylenie paliwa, a małe krople paliwa praktycznie natychmiastowo odparowują. Nie można zapominać o oparach paliwa, na których całość procesu się koncentruje. Para paliwa miesza się z powietrzem tworząc gaz, który to właśnie ulega samozapłonowi przy odpowiedniej temperaturze.
  • – Wydech – Otwarcie zaworu wylotowego następuje w momencie pojawienia się tłoku przy tzw. dolnym martwym położeniu. Zawór pozostaje otwarty również podczas pracy ruchu tłoka w stronę głowicy.

    Jaki rodzaj paliwa?

    Specjaliści z serwisu silników diesel podkreślaj, że bardzo ważne jest zapewnienie właściwego rodzaju paliwa do silników wysokoprężnych. Z reguły stosuje się oleje napędowe lub mazuty. Niezależnie od rodzaju, powinniśmy mieć na uwadze liczbę cetanową wskazującą zdolność do samozapłonu. Im mniejsza liczba, tym gorsza. W praktyce odczujecie to praktycznie od razu. Zauważycie to m.in. po dymieniu. Kolejnym istotnym czynnikiem, na który powinniśmy zwracać szczególną uwagę, jest funkcja smarna paliwa. Okazuje się, że alternatywne paliwa niekoniecznie mogą sprawdzać się przy nowoczesnych systemach wtrysku. Zły wybór paliwa może przyczynić się do zatarcia silnika lub zablokowania systemu wtryskiwaczy.