Zima to szczególnie wymagający czas dla samochodów, a układ wydechowy jest jednym z elementów najbardziej narażonych na uszkodzenia. W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego zimą układ wydechowy jest tak podatny na awarie, jakie są najczęstsze objawy jego uszkodzenia oraz jak prawidłowo o niego dbać, aby uniknąć kosztownych napraw.
Dlaczego zimą układ wydechowy jest bardziej narażony na korozję?
Zimą układ wydechowy jest bardziej narażony na korozję z powodu działania soli drogowej, wilgoci oraz zmiennych temperatur. Sól w połączeniu z wodą tworzy środowisko sprzyjające rdzewieniu, a cykliczne rozgrzewanie i chłodzenie układu prowadzi do kondensacji wilgoci. Krótkie trasy, podczas których układ nie osiąga optymalnej temperatury, dodatkowo sprzyjają gromadzeniu się wody wewnątrz tłumików i rur.
Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia układu wydechowego zimą?
Najczęstsze objawy uszkodzenia układu wydechowego zimą to głośniejsza praca silnika, wyczuwalny zapach spalin w kabinie, spadek mocy silnika oraz zwiększone zużycie paliwa. Widoczne oznaki, takie jak rdza, dziury czy luźne elementy, mogą świadczyć o korozji i uszkodzeniach spowodowanych solą drogową i wilgocią. Drgania podwozia oraz zapalenie kontrolki „check engine” wskazują na problemy wymagające natychmiastowej interwencji.
Jak dbać o układ wydechowy zimą, aby uniknąć awarii?
Aby zadbać o układ wydechowy zimą, należy regularnie myć podwozie, aby usunąć sól drogową, oraz stosować powłoki antykorozyjne chroniące metalowe elementy. Unikanie krótkich tras pozwala zapobiec gromadzeniu się wilgoci w układzie, a regularne kontrole w warsztacie pomagają wykryć nieszczelności i pierwsze oznaki korozji. Warto także ostrożnie jeździć po zaśnieżonych drogach, aby uniknąć mechanicznych uszkodzeń układu. W pojazdach z DPF ważne jest dbanie o prawidłowe wypalanie filtra, szczególnie zimą, aby zapobiec jego zatkaniu.