Sygnały awarii w silniku wysokoprężnym

Każdy samochód z silnikiem wysokoprężnym to jak przyjaciel, z którym spędzamy wiele godzin na drodze. Tak jak my dajemy znać, gdy coś nas boli, tak samo samochód wysyła nam sygnały, gdy coś jest nie tak. Warto wiedzieć, jak rozpoznać te objawy, by zapobiec większym usterkom.

Zwiększone spalanie paliwa

Zastanów się, jak byś się czuł, gdybyś nagle zaczął jeść o wiele więcej niż zazwyczaj. Coś by nie grało, prawda? Podobnie jest z naszym autem. Jeśli zauważasz, że samochód zużywa niewspółmiernie dużo paliwa w porównaniu do wcześniejszych doświadczeń, to znak, że coś jest nie tak. To jakby nasz samochód nagle stał się bardzo głodny – może to być pierwszy sygnał, że silnik nie pracuje poprawnie.

Dym z wydechu

Pomyśl o tym jak o kaszlu u człowieka. Kiedy samochód „kaszle”, czyli wytwarza dym z rury wydechowej, mówi nam, że coś mu dolega. Różne kolory dymu mogą wskazywać na różne problemy:

– Biały dym mówi nam, że płyn chłodniczy dostaje się do cylindrów.
– Czarny dym sugeruje, że spalamy za dużo paliwa.
– Niebieski dym świadczy o tym, że olej silnikowy przedostaje się do komór spalania.

To sygnały, że nasz samochód potrzebuje wizyty u mechanika.

Niecodzienne odgłosy z silnika

Wyobraź sobie, że twoje ulubione radio nagle zaczyna grać fałszując. Nieprzyjemnie, prawda? Podobnie jest z samochodem. Jeśli podczas jazdy słyszysz stukanie, piski czy inne dziwne dźwięki, to może to być sygnał, że coś jest nie tak z silnikiem. Takie odgłosy mogą pochodzić na przykład od tłoków, łożysk czy pasków. Nie ignoruj ich – mogą ostrzegać przed poważniejszym problemem.

Dbajmy o nasze auta, tak jak dbamy o siebie. Słuchajmy ich sygnałów i odpowiadajmy na nie odpowiednio, by służyły nam jak najdłużej. Bezzwłocznie udajcie się do mechanika, jeżeli zauważycie pierwsze objawy awarii silnika. Natychmiastowa wizyta u mechanika może uratować Was przed kosztownymi naprawami silnika wysokoprężnego