Zatarty silnik

Zatarty silnik jest jedną z najcięższych usterek dotykających pojazd. Ztarciu towarzyszy dłuższa czasowa niemożność korzystania z auta/motoru i idące z nim ogromne koszty naprawy niekiedy skłaniające do wymiany wszystkich podzespołów lub silnika. Dziś omówimy z czym się je temat

Co to jest zatarcie silnika?

Uszkodzenie części silnika wywołanych zbyt dużym tarciem pomiędzy elementami wynikającymi z braku smarowania – czyli brak oleju napędowego. Wzrost tarcia zwiększa siłę nacisku, a ta po przekroczeniu wytrzymałości niszczy dany komponent.

Do zatarcia dochodzi z powodu braku oleju w silniku. Są jednak sytuacje, kiedy uzupełnimy poziom oleju, a do zatarcia dojdzie i tak. Czym to jest spowodowane? Przyczynami może być awaria pompy olejowej lub zatkane filtry i przewody, które nie doprowadzą oleju do miejsca docelowego. Przy wyborze oleju powinniście zwracać baczną uwagę na jego skład. Nie brakuje na rynku olejów kiepskiej jakości, które mogą okazać się tragedią dla Waszych pojazdów.

Jakie są objawy zatartego silnika?

Pierwszymi sygnałami zatartego silnika są niepokojące dźwięki dochodzące z niego. Stukot wywołany jest zatartym wałkiem rozrządu, natomiast błędnie działające panewki wywołają regularne brzdęki. Dźwiękom powinny towarzyszyć spadki osiągów silnika m.in. moc czy moment przyspieszenia.

Co zrobić mając zatarty silnik?

Powinniście jak najszybciej udać się do mechanika, który przeprowadzi diagnozę i oceni zakres prac. Niewykluczone, że traficie w momencie, kiedy wystarczające będzie przepchanie filtrów, rur czy uzupełnienie oleju. Bagatelizowanie sytuacji, jeżdżenie pojazdem mimo objawów doprowadzi do trwałego uszkodzenia, które może wymagać nawet wymiany całego silnika.