Co wiemy o silniku 1.9 JTD Unijet?

Kilka artykułów temu skupiliśmy się na wymienieniu kilku modeli silników wysokoprężnych uchodzących za najmniej awaryjne według przeprowadzanych testów oraz opinii kierowców. Na celownik obieramy silnik 1.9 JTD Unijet, któremu bliżej się przyjrzymy.

Podstawowe informacje

1.9 JTD Unijet uchodzi za jeden z flagowych silników marki Fiat ukazujących się w talach 1997-2002. Bardzo często montowany był w następujących modelach aut: Fiat, Opel, Suzuki, Saab czy Alfa Romeo. 8-zaworowa konstrukcja silnikowa doczekała się kilku odmian:

  • – 80KM (maksymalny moment obrotowy – 196Nm przy 1500 obr/min)
  • – 85KM (maksymalny moment obrotowy – 196Nm przy 1500 obr/min)
  • – 100KM (maksymalny moment obrotowy – 100KM pry 200Nm przy 1500obr/min)
  • – 105KM (maksymalny moment obrotowy – 200Nm przy 1500obr/min)
  • – 115KM (maksymalny moment obrotowy – 255Nm pry 2000obr/min)

Wyżej wyszczególnione odmiany silników różniły się przede wszystkim rodzajami wtrysków, zaworów EGR czy turbosprężarek. Dla przykładu modele z 80KM i 85KM posiadały turbo o stałej geometrii łopatek. Późniejsze modele doczekały zmiennej geometrii łopatek powodującej, że silniki były bardziej elastyczne oraz dynamiczniejsze.

Zalety sikników 1.9 JTD Unijet

Silniki 1.9 JTD charakteryzowały się przede wszystkim niskim poziomem spalania jak i trwałymi podzespołami np. układ wtryskowy czy turbosprężarka. Nie bez podstawie często przytacza się również argument taniego serwisowania. Najlepiej obrazuje zainstalowany układ wtryskowy od firmy Bosch cechujący się elektromagnetycznymi wtryskami, który jest bardzo tani w naprawie. Również części zamienne nie pochłaniają dużego budżetu portfelowego. Przy serwisowaniu nie sposób zapomnieć o kole dwumasowym, które bez najmniejszego problemu może zostać zastąpione jednomasowym.

Gdzie minusy?

O minusach będzie bardzo krótko, ponieważ ich liczba jest wręcz drobna przy takiej liczbie plusów. Pierwszą z wad jest wspomniane wyżej koło dwumasowe, które potrafi być awaryjnym elementem. Jednak nie należy nim się mocno przejmować, ponieważ w razie awarii możecie zamienić je tańszym odpowiednikiem w postaci jednomasowego koła. Najbardziej awaryjnymi podzespołami silników 1.9 JTD są zawór EGR oraz przepływomierz.

Warto zainteresować się?

Odpowiedź jest prosta – zdecydowanie tak. Przy wyborze 1.9 JTD nie można zapominać o awaryjnych podzespołach czy przeciętnej kultury pracy, jednak z tyłu głowy należy pamiętać o szerokiej liczbie zalet wśród, których znajdują się niskie koszta spalania