7 listopada 2018, Silniki wysokoprężne
Silnik benzynowy czy wysokoprężnych? Który z nich jest lepszym rozwiązaniem dla auta? Odpowiedź zależna jest wyłącznie od Waszych potrzeb. Nie bójcie się jednak, jeśli brak Wam doświadczenia w pracy z silnikiem wysokoprężnym. Nasi specjaliści rozwieją Wasze wątpliwości.
Działanie silnika wysokoprężnego jest nieco zbliżone do benzynowego. Oczywiście z pewnymi różnicami. Pierwszą uwagę należy zwrócić na zapłon, który powstaje samoczynnie pod wpływem wysokiego ciśnienia stworzonego przez tłok. Jak to dokładniej działa? Czyste powietrze zostaje zassane do komory cylindra, które zostaje sprężone. W wyniku tego zassane powietrze otrzymuje ogromną temperaturę. Kiedy temperatura otrzymuje odpowiednio wysoką temperaturę, do cylindra wtłoczone zostaje paliwo, które po zetknięciu się z powietrzem, zapala się. Nie tylko tłok przyczynia się do wzrostu temperatury zassanego powietrza. Również świeca żarowa podsyca temperaturę.
Podstawową różnica dzielącą silniki wysokoprężnych od benzynowy to metoda zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. W poprzednim akapicie dokładnie zobrazowaliśmy, jak to wygląda w silnikach wysokoprężnych. Proces przebiega zupełnie inaczej w silnikach benzynowych, gdzie cały proces wymaga dostarczenia iskry wytworzonej przez świecę zapłonową do cylindra, w tym samym momencie, kiedy tłok spręża mieszankę. Kluczową rolę w całości procesu odgrywa aparat zapłonowy, który pełni dwie role:
W wyniku całego procesu powstaje rosnące ciśnienie odsuwające tłok od zaworów. Energia powstająca z tej czynności trafia na wał korbowy. Energia zmieniana jest w moment obrotowy, który trafia na pozostałe układy wprowadzająca koła w ruch.
Różnic należy dopatrywać się również po stronie osiągu maksymalnej mocy przy momencie obrotowym. Silniki benzynowe zazwyczaj osiągają pełnię mocy przy obrotach 5000-6500 na minutę. Natomiast przy silnikach wysokoprężnych pełnia mocy osiągana jest przy 3500-4000 obrotów na minutę.
Bardzo ciekawi przedstawia się kwestia mocy jednostkowej. Można zauważyć tu ogromne różnice. Standardowy silnik wysokoprężny osiąga 30-40KM przy jednym litrze pojemności. Znacznie lepiej wygląda to u silników benzynowych, które przy tej samej pojemności otrzymuje moc jednostkową z przedziału 50-80KM.
Różnić pomiędzy silnikami wysokoprężnymi a benzynowymi jest bardzo wiele. Nie oznacza to, że silniki pozbawione są cech wspólnych. Wśród tych wyszczególnić można np. układ korbowy. W następnych artykułach postaramy się lepiej przybliżyć zastosowanie i właściwości silników wysokoprężnych.
W silniku benzynowym zapłon następuje przez iskrę ze świecy zapłonowej, a w wysokoprężnym – samoistnie, pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury sprężonego powietrza.
Świeca żarowa podgrzewa powietrze w komorze cylindra silnika wysokoprężnego, wspomagając zapłon w zimnych warunkach.
Silniki wysokoprężne osiągają moment obrotowy przy ok. 3500–4000 obr./min, natomiast benzynowe przy 5000–6500 obr./min.
Silniki benzynowe – zazwyczaj 50–80 KM na litr pojemności, podczas gdy wysokoprężne osiągają 30–40 KM/l.
Tak, np. układ korbowy – element wspólny obu typów napędów, przenoszący energię na wał korbowy.