18 grudnia 2018, Silniki wysokoprężne
Coraz częściej wymienia się silniki wysokoprężne, lepiej znane jako Diesel. Czym one tak właściwie są? Silniki tego typu charakteryzują się samoczynnym zapłonem, które zachodzi bez konieczności zewnętrznych źródeł energii. Kluczową rolę odgrywa tu cylinder oraz powietrze, które dostarczane jest do niego, a w momencie osiągnięcia przez tłoku GMP (tzw. „górne martwe położenie” tłoka), następuje wtrysk paliwa, które po przekroczeniu odpowiedniej temperatury, spala się.
Funkcjonowanie silników Diesel składa się na 4 podstawowe procesy:
Specjaliści z serwisu silników diesel podkreślaj, że bardzo ważne jest zapewnienie właściwego rodzaju paliwa do silników wysokoprężnych. Z reguły stosuje się oleje napędowe lub mazuty. Niezależnie od rodzaju, powinniśmy mieć na uwadze liczbę cetanową wskazującą zdolność do samozapłonu. Im mniejsza liczba, tym gorsza. W praktyce odczujecie to praktycznie od razu. Zauważycie to m.in. po dymieniu. Kolejnym istotnym czynnikiem, na który powinniśmy zwracać szczególną uwagę, jest funkcja smarna paliwa. Okazuje się, że alternatywne paliwa niekoniecznie mogą sprawdzać się przy nowoczesnych systemach wtrysku. Zły wybór paliwa może przyczynić się do zatarcia silnika lub zablokowania systemu wtryskiwaczy.