Intercooler jest rodzajem chłodnicy powietrza. Rodzajem, ponieważ różni się od tradycyjnych modeli – brak wentylatora. Zadaniem intercoolerra jest poprawienie wydajności pojazdu. Jak do tego dochodzi? Za pomocą chłodzonego powietrza przenoszonego ze sprężarki do cylindra. Schłodzone powietrza zwiększa masę i objętość silnika, a to jak wiemy, bezpośrednio usprawnia spalanie w silniku, podnosząc wydajność.
Chroń intercooler
Wadą intercoolera jest brak osłon. Urządzenie jest bardzo podatne na uszkodzenia. Powinniście regularnie kontrolować jego stan. Źle funkcjonujący intercoolera pogorszy wydajność pojazdu oraz wpłynie na nieregularną pracę silnika. Pierwsze oznaki powinniście zauważyć w trakcie prowadzenia pojazdu. Są nimi:
– Wzrost spalania
– Szarpania w trakcie jazdy
– Spadek wydajności
Zużyty, zepsuty lub źle działający intercooler należy wymienić u specjalisty. Nie róbcie tego na własną rękę. Urządzenia jest okablowane i wymaga nie lada praktyki, żeby je samodzielnie rozmontować i założyć nowe. Łatwo o uszczerbki silnika, czego nie chcecie, chyba że dysponujecie dużą gotówką do wyrzucenia od tak. Pomoc specjalisty uchroni Was przed dodatkowymi kosztami oraz zapewni, że nowe urządzenie zostanie założone prawidłowo.
Jakie są rodzaje intercoolerów?
W praktyce możemy wyróżnić kilka rodzajów intercoolerów:
– Standardowy model z wlotem i wylotem powietrza po tej samej stronie.
– Modele cross-flow czyli wlotem i wylotem umieszczonymi po przeciwnych stronach
– Modele wymuszające obieg powietrza
– Modele posiadajace system natrysku
– Modele z chłodzeniem wodnym