Żyjemy w czasach, kiedy cena paliw nieustannie rośnie. Nie ważne czy posiadacie auto na standardową benzynę czy Diesela. Ceny i tak rosną. Jednym z rozwiązań na zredukowanie kosztów jest instalacja alternatywnego źródła napędu jakim jest gaz. Czy instalacja LPG jest również osiągalna dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi?
Jak wygląda instalacja LPG w silnikach wysokoprężnych?
Tak, instalacja LPG jest jak najbardziej możliwa dla silników wysokoprężnych. Co więcej, wyszczególnia się aż 3 rodzaje instalacji gazowej, które mogą zostać zamontowane:
- Jedno paliwo – Najdroższe ze wszystkich rozwiązań polegające na całkowitej przebudowie silnika tak, aby mógł pracować na autogazie. Rozwiązanie zazwyczaj spotykane jest u maszyn roboczych.
- Podwójne paliwo – Rozwiązanie tańsze od pierwszego, ale dość skomplikowane, ponieważ wymaga ono dodatkowego oprogramowania w komputerze pokładowym. Tak zwany „dual fuel” polega na ograniczeniu wtryskiwania oleju napędowego poprzez zastąpienie go autogazem. W efekcie końcowym do komory spalania dostaje się część oleju napędowego, którego celem jest zainicjowanie procesu spalania. Pozostała forma paliwa to auto gaz.
- Diesel gaz – Najpowszechniejsze rozwiązanie cechujące się najtańszą robocizną w porównaniu z poprzednimi metodami. W owej metodzie LPG jest dodatkiem do paliwa. Głównym celem diesela jest rozpoczęcia procesu spalania, natomiast podczas jazdy dochodzi do mieszanki diesela i gazu. Instalacja systemu bardzo przypomina znaną z pojazdów benzynowych.
Ile kosztuje montaż LPG i czy jest opłacalny?
Instalacja LPG nie jest popularnym rozwiązaniem dla pojazdów Diesela, lecz koszta jej instalacji rozpoczynają się od 4tyś w górę. Eksperci podkreślają, że jest to nie tylko oszczędne rozwiązanie, ale i ekonomiczne. Instalacja LPG poprawia spalanie oleju napędowego aż o około 90%. Dodatkowo gaz pozytywnie wpływa na moc silnika oraz moment obrotowy. Warto dodać, że rozwiązanie w żaden sposób nie wpływa niekorzystnie na żywotność silnika. Dotychczas eksperci nie odnotowali niekorzystnego wpływu LPG na silnik, aby mogło umniejszyć jego żywotność.