Silnik 1.3 Multijet – Zakres informacji

W poprzednik artykule skupiliśmy się na przedstawieniu kilku najpopularniejszych pozycji wśród najmniej awaryjnych silników wysokoprężnych. Pobieżny zakres informacji o każdym z silników uniemożliwia dokładnej analizy dlaczego to właśnie on znalazł się tam. W tym artykule skupimy się na dokładniejszym omówieniu silniku 1.3 Multijet.

Najważniejsze informacje

Jedną z najważniejszych informacji jest fakt, że silnik produkowany jest na terenie polski. 1.3 Multijet jest dzieckiem koncernu Fiata określanego jak najmniejszy silnik wysokoprężny. Dlaczego? Fiat skorzystał z własnego dorobku tworząc silnik napędzany ropą o następujących wymiarach: 130kg masy własnej oraz 50cm długości silnik. Musicie przyznać, że wymiary zdecydowanie kwalifikują go do jednego z najmniejszych silników w danym gatunku skierowanego do segmentów A i B.

Techniczne zalety

Zalety jest kilka. Jako pierwszą z nich warto nadmienić niskie spalanie, które z pewnością przypadnie do gustu sympatykom długi tras. Szacuje się, że 1.3 Multijet osiąga spalanie na poziomie od 4 do 6 litra na 100km. Jako drugi aspekt nadmienia się niezwykła trwałość silnika. Kwestia wyszczególniana jest jednak przy spokojniejszej jeździe.

Jak to bywa z silnikami – nie sposób uniknąć jego awarii. Wtedy zaczyna się przygoda za poszukiwaniem jak najtańszych rozwiązań pod kątem oryginalnych/zamiennych części. 1.3 Multijet zdejmuje z nas ciężar tego stresu. Części zamienne do tego silnika są niezwykle tanie. Opinie kierowców potwierdziły, że części zamienne mogą osiągać nawet 5-krotnie tańsze ceny niż konkurencyjne marki.

Wśród zalet zapewne ucieszy Was fakt zastosowania nowych rozwiązań technologicznych (na tamte czasy), które stanowiły swego rodzaju przełom. Wśród nowości wyszczególnia się m.in.

  • – Filtr cząstek stałych (dostępny przy silnikach 75/90 konnych)
  • – Turbina ze zmienną geometrią łopatek
  • – Głowica szesnasto zaworowa
  • – Łańcuchowy napęd rozrządu

Gdzie wady?

Oczywiście silnik 1.3 Multijet nie charakteryzuje się wyłącznie zaletami. Nie mogło zabraknąć mniejszych, jak i większych wad. Posiadacze pojazdów z tym silnikiem niejednokrotnie skarżyli się na zaniki mocy podczas wilgoci. Nikogo nie powinny zdziwić również problemy ze smarowaniem, które jest skutkiem ubocznym małej pojemności zbiorniku oleju. Wspominaną, lecz sporną kwestią, jest również mała trwałość sprzęgła.